I huvudet (och hjärtat) på Lena

Om livet (för att hålla mig till små, nätta ämnen). Om förmågan att överdosera parenteser. Om saker som gör att man skrattar med själen. Om det där gnaget i magen som man tydligen aldrig blir av med. Om att försöka göra lite nytta i världen. Och så en hel del irrelevant skitsnack, så klart.

fredag, januari 12, 2007

Fredag. Rubriktorka.

Idag har jag inte så mycket att göra. Det är rätt skönt i och för sig, men jag gillar att jobba när jag jobbar. Det medför dock att jag har tid att tänka på lite annat också. Bara på kul så gjorde jag ett intressetest på Arbetsförmedlingens hemsida. Man skulle svara hur pass intresserad man var av olika saker, och sedan fick man tips på yrken som skulle kunna passa. Efter att ha svarat på typ 140 frågor (Typ Jag är mycket intresserad av att stötta folk i kris, medan jag är fullkomligt ointresserad av att laga hål i vägar) föreslog de att jag skulle bli diakon eller socionom. Det passade ju rätt bra. Men det är ändå några saker jag tycker är lite märkliga. Är man nödvändigt vis bra på det man är intresserad av? Jag menar, jag svarade att jag var mycket intresserad av att spela musik, men inte fan kan jag jobba som musiker för det. Dessutom hade jag trott att man enbart skulle svara på allmänna frågor. Om man får frågor såsom om man är intresserad av att montera saker, söka fel på tekniska prylar eller läsa om hälso- och sjukvård, så kan det ju leda mot att man kanske blir elektriker eller undersköterska. Men ofta var frågorna förvånansvärt raka. Till exempel så frågade dem om man var intresserad av att jobba som kyrkomusiker. Min gissning är att de rekommenderar någon slags kantorsutbildning om man svarar ja. Så otippat. För att jag ska kunna tycka att testet är konstruerat på ett acceptabelt sätt borde de istället fråga om man är intresserad av att arbeta med musik och sedan fråga om man är intresserad av att arbeta i en församling eller liknande. Mycket bättre. De borde ha föreslagit testutformare som karriäroption för mig. Men hur skulle de veta? De hade (antagligen med alla medel tillgängliga) undvikit frågor som på något sätt rörde denna sortens test. Undrar om man kan få som förslag att bli arbetsförmedlare?

På söndag ska pojkvännen spela på en snofsig privatfest, sedan ska han hem till mig och käka middag. Jag har komponerat, vad jag tror, en galet god trerätters meny med vin och allt. Ska duka fint. Har skrivit fina menyer bara för att det är kul. Ska ha på mig klänning och vara lite fin har jag tänkt. Hoppas att det blir fint. Och mysigt. Ibland blir det ju liksom inte det bara för att man har förväntningar. Ska nog tala om att jag tänker göra det lite fancy, så att han inte kommer hem trött och förväntar sig köttfärssås med tillhörande slackerfeeling. Aint gonna happen.

Ikväll ska jag... eh... ja... kolla på tv. Själv. Kanske dricka lite Xanté. Eller en mojito. Jag har köpt en ny muddler. Inte för att jag hade en innan, men den inköpta är inte begagnad. Det blev min enda Göteborgssouvernir. Förutom lite underkläder som jag också införskaffade. Pojkvännen shoppade dock en hel del. Han tenderar att göra det när jag är med. Jag har sagt det förut och jag säger det igen; jag spankar booty som personal shopper. Han är så himla lättklädd också; lång och smärt, så allt sitter skitsnyggt. Jag tyckte att han borde testa grönt och chokladbrunt, men han var lite skeptisk. Resultat? En grön munkjacka, en chokladbrun munkjacka och dito skjorta (en vansinningt snygg variant som sitter slimmat), samt en grön- och brunrandig tröja. Och han blev jättenöjd och superfin. Och jag kan inte sluta titta på honom.

Jag drömmer hela tiden om att åka tillbaka till Hasseludden. Har på deras hemsida i bakgrunden stup i kvarten, den har så skön musik (med vattenplask) i bakgrunden att jag nästan kan känna det varma vattnet mot kroppen om jag blundar.

2 Comments:

At 12 januari, 2007 22:26, Anonymous Anonym said...

Föreslå dem att de lägger till frågorna "Tycker du om att förmedla jobb" samt "Tror du att du kunde utformat det här testet bättre" så har vi löst det problemet..:-\

 
At 15 januari, 2007 14:18, Blogger Lena said...

Bra förslag! Mailar du ams, eller ska jag?

 

Skicka en kommentar

<< Home