I huvudet (och hjärtat) på Lena

Om livet (för att hålla mig till små, nätta ämnen). Om förmågan att överdosera parenteser. Om saker som gör att man skrattar med själen. Om det där gnaget i magen som man tydligen aldrig blir av med. Om att försöka göra lite nytta i världen. Och så en hel del irrelevant skitsnack, så klart.

torsdag, januari 11, 2007

Årets allt möjligt

Ok, här kommer mitt halvtappra försök till återblick över år 2006.

Bästa dagen 2006
20:e augusti. Bara att det var min systers och svågers första bröllopsdag är bra nog. Att jag dessutom blev tillsammans med (antagligen världens finaste) pojkvän, samt fick veta att jag ska bli moster, gjorde ju inte direkt dagen sämre. Det är mycket sällan två så stora saker (alltså de två sistnämnda) händer samma dag. Två dagar senare fyllde jag dessutom år och var på Kolmården och fick se Enzo. Life was sweet.

Saker jag ångrar att jag gjorde 2006
Kollade på Borat.
Kollade på Eragon.
Undvek gymet.
Tog åt mig personligt av fel saker.

Saker jag är galet nöjd att jag gjorde 2006
Tog mig igenom diakonvigning, med alla dess förberedelser.
Började på nytt jobb (och trivs så fantastiskt bra).
Vågade bli kär. Som fan.
Överraskningsturen till Hasseludden Yasuragi.
Grät när jag var ledsen. Släppte ut ilska när jag var arg.
Sydde krypets första julklapp (en snuttefilt med massa flärpar).

Bästa sakerna med mitt jobb 2006
Jag får göra det jag tycker är roligast i världen, på betald arbetstid.
Jag får vara ledig när jag varit på läger, istället för att (som tidigare) åka på läger på all min lediga tid.
Jag har massa tid till att prata med folk, fråga hur de mår och vad de klurar på.
Jag får handla saker på Panduro på faktura till jobbet.
Jag får komma på knäppa lekar och tävlingar.
Jag får laminera grejer.
Jag får lära mig att sjunga liturgisk musik.
Jag har världens skönaste stol.
Min närmsta kollega är tok-bra. Många av de andra också, men just han och jag är så samstämmiga och jobbar så bra ihop. Dessutom har vi roligt.
Och framför allt så vet jag att jag i alla fall gör lite nytta i världen, att jag ibland kan göra något besvärligt lite mindre besvärligt (eller i alla fall mindre ensamt i allt det besvärliga) för någon medmänniska.

Musik jag fastnade i 2006
Marit. Marit. Marit. (I think it's a rainbow och konserten på Berns fick mig att älska henne mer än jag trodde var möjligt)
David & the Citizens.
Hello Saferide.
Frank Sinatra.
Robbie Williams. (Swing when you're winning-plattan)

Ord som jag överdoserat 2006
Apa. (som i apa-roligt)
Brutalt. (som i brutalt kul)
Galet. (som i galet skoj)

Mat som jag ätit osedvanligt mycket av 2006
Keldas Thai-soppa, med lax och röd paprika tillsatt.
Pizza. (Jag ska bli en ny människa på måndag...)

Bästa böckerna jag läst 2006
På Y-fronten intet nytt av Peter Eriksson. (har till och med köpt ett ex, fast att jag läst den jag lånade på biblioteket, bara för att jag tycker att jag behöver ha den hemma)
Doppler av Erlend Loe.
I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell.
Martina-koden av Martina Haag.
Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda.

Bästa tidsfördriven 2006
Korsord.
Pussel.
Tv.
Repriser av Cityakuten.

Tv-must sees 2006
Greys Anatomy.
Cityakuten.
Scrubs.
(ja, jag gillar sjukhusserier...)
Desperate housewives.

Top of the tops-bästa grejer 2006, alla kategorier
Faktumet att jag ska bli moster.
Att jag blev kär i J. Och att han blev kär i mig.
Resan till Auschwitz/Birkenau. Det satte avtryck.


Äh, nu kommer jag inte på fler grejer. Hojta om ni kommer på några fler, annars skiter vi i det, tycker jag.

3 Comments:

At 12 januari, 2007 22:21, Anonymous Anonym said...

Det var väl det jag misstänkte - egentligen behövde du ingen hjälp alls för att knåpa ihop en massa tillbakablickslistor!

Nu saknar jag bara en lista som blickar framåt istället för bakåt..

 
At 15 januari, 2007 14:16, Blogger Lena said...

Men då behöver man ju ha visioner... Gills "att överleva"?

 
At 18 mars, 2020 11:26, Blogger Karolina Zarębska said...

Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

 

Skicka en kommentar

<< Home