I huvudet (och hjärtat) på Lena

Om livet (för att hålla mig till små, nätta ämnen). Om förmågan att överdosera parenteser. Om saker som gör att man skrattar med själen. Om det där gnaget i magen som man tydligen aldrig blir av med. Om att försöka göra lite nytta i världen. Och så en hel del irrelevant skitsnack, så klart.

måndag, januari 08, 2007

Åter till der werkelighet

Och så är man där igen. Det där förbenade ekorrhjulet som alla pratar om.

Jag har ofta hört folk nämna att de får ågren när de ska tillbaka till jobbet efter semestern. Jag har aldrig riktigt upplevt det, antagligen på grund att jag aldrig har varit ledig tillräckligt länge för att varva ner. Förrän nu. Har varit tok-ledig i 2½ veckor (en liten gudstjänst på annandagen borträknad) och jag har såååå ingen lust att börja jobba igen. Och då gillar jag ändå mitt jobb jättemycket! Undrar hur det ska kännas om man avskyr det man gör för att få ihop till sitt levebröd? Om ett par veckor börjar vår konfirmandgrupp, och jag har lite ågren över det också. Jag vet ju att jag har koll på grunden och förhållningssättet, men det var några år sedan sist och jag känner att jag inte har kvar några bra upplägg och knep till lektionerna. Och så ska jag jobba i helt nya sammanhang, och det blir så klart en anspänning att inte veta riktigt hur de gör här.

Har varit i Göteborg förresten. Åkte ner i onsdags och kom hem lördag kväll. Vi bodde på femstjärnigt hotell och lyxade runt så att det stänkte om det. Me like. Var och såg Cabarét, och vi var eniga (vilket alltid är skönt) om att den inte var sådär jättebra. Men det var en trevlig kväll och galet god mat. Åt den bästa dessert jag någonsin smakat. Ever. Och så var vi på bio. Tre gånger. Först såg vi Borat. Så här i efterhand undrar jag varför. Jag tycker att man kan skämta om allt om man gör det med stil, finess och respekt. Här lyste alla dessa tre med sin frånvaro. Pojkvännen blev dock ännu mer irriterad än vad jag blev. Sedan såg vi Eragon. Gör inte det. Don't do it. Vad du än överväger att göra, gör inte det. Det var antagligen det sämsta vi båda sett på bio. För första gången i mitt liv övervägde jag att gå ut ur salongen för att det var en sådan total waste of time. Sista dagen sejfade vi och kollade på Happy Feet. Igen. Den är helt fantastiskt! Jag vill ha en alldeles egen pratande och steppande, luddig, animerad kejsarpingvinbäbis. Se den. Inte de andra två.

Annars tycker jag att det är helt värdelöst att saker och ting kan bli så jävla jobbigt. Bara så ni vet. Och vad gör man när något bitit sig fast sådär innerst inne? Det går liksom inte bara att släppa, även om man vill.

6 Comments:

At 08 januari, 2007 15:21, Blogger Nyaga said...

Hellö,
najs seeing you to.

JAg vet exakt den där känslan. JAg sitter just nu och ruttnar bakom mitt skrivbord och orkar inte tänka på nåt annat än vad jag ska äta när jag kommer hem.
Men jag ska nu gå i ide igen och skriva en ny pjäs.
Det kommer bli fantastiskt. premiär i april/maj.

Sen så kanske mitt fina band ska ha sin första spelning nästa fredag på musikcafé Sockerdricka som håller till på Kafe 44.
Återkommer om det om du vill komma och kolla, vi är inkallade i sista stund, så det blir bara en minispelning med 4-5 låtar, men de andra banden är mycket bra.
Tjejer som spelar gitarr och sjunger. Jag är ju kroniskt svag för sånt.
Nu ska jag ta tag i det här och dricka en kopp kaffe.
Kräm

 
At 08 januari, 2007 16:05, Anonymous Anonym said...

Jaaa, Happy feet!! Jossan och jag såg den också, med lagom låga förväntningar.....men den är ju bra på riktigt!! Nyfis också, VAD var det för himmelsk dessert? Och....trots att du inte känner av det, så är det hemskt trevligt att ha dig tillbaka!

// fian

 
At 08 januari, 2007 20:36, Blogger Lena said...

Nyaga: Kul med en ny pjäs! Vad handlar den om? I vilket sammanhang kommer den spelas? Ska du vara med? Oj, sickena många frågor... Om jag kan kommer jag gärna och kollar om ni ska spela. Hojta när du vet så drar jag med någon kompis om jag är ledig. Måste ju se dig i action... Tjejer som sjunger och spelar gitarr... ja jävlar, det är mina favoriter själv. Jag nästan är en sådan själv, även om jag inte är så sagolikt bra. Hur som helst så har det värsta av mina bad feelings försvunnit. Men jag vill helst av allt bli trissmiljonär. Ungefär så.

Fian: Det värmer att du blir glad av att ha mig tillbaka! Hur var julresan med kärestan? (Hälsa förresten till henne!) Desserten var en cappucinobrulé med krispigt sockertäcke, karamelliserad ananas och sås gjord på mörk rom... *dregel*

 
At 09 januari, 2007 08:46, Anonymous Anonym said...

Jag vet precis hur det känns att ha jobbångest, och jag gillar också mitt jobb. Antar att man aldrig kommer ifrån att det är fasen så mycket roligare att vara ledig. Om det bara inte var för den där lilla detaljen lön.

Kul att du hade kul i göteborg, ska dit själv i kväll, men ingen cabaret för mig. Och ärligt talat: borat och eragon, kunde ni inte klurat ut att de var värdelösa utan att faktiskt gå och se dem? Skyll sig själv säger jag.

 
At 09 januari, 2007 10:27, Blogger Nyaga said...

Det kommer bli en barnpjäs som förhoppningsvis kommer ah premiär på teater tribunalen i början av Maj.
Jag ska icke vara med på scenen själv denna gång, men hoppas kanske kunna vara tillbaka i rampljuset nästa höst om allt går som det ska.

Trissmiljonär är nåt som man skulle vilja vara. Jag har fått två billjetter till genrepet av kvarteret skatan, det ska bli mycket roligt.

Ikväll ska jag och min pappa gå på whiskey provning på akkurat. Det var hans julklapp från mig. Mycket bra julklapp eftersom även JAG får vara med och dricka whiskey.

JAg är jävligt bra på att köpa presenter. faktiskt så är jag det. När jag anstränger mig.
Idag är en seg dag, men inte lika seg som igår, jag somnade halv tio igår kväll! Helt sjukt.

 
At 09 januari, 2007 14:47, Blogger Lena said...

Storasyster Björk: You evil, evil woman. Vem som helst kan väl förstå att Eragon och Borat BORDE vara acceptabla i alla fall. Men såååå dåliga. Ja, inte vet jag. Uppenbarligen.

Nyaga: Skoj! Bra presenter är kul. Jag gottar mig fortfarande över att jag överraskningsbjuckade på Yasuragi, den presenten kicked ass!

 

Skicka en kommentar

<< Home