I huvudet (och hjärtat) på Lena

Om livet (för att hålla mig till små, nätta ämnen). Om förmågan att överdosera parenteser. Om saker som gör att man skrattar med själen. Om det där gnaget i magen som man tydligen aldrig blir av med. Om att försöka göra lite nytta i världen. Och så en hel del irrelevant skitsnack, så klart.

tisdag, januari 23, 2007

Ankfejs gamla terrortest

Igår gick jag igenom massa sparade mail och hittade Det diktatoriska terrortestet från Ankfejs. Det är komponerat 1999, minsann, så det är nästan antikt. Eftersom jag inte har något liv svarade jag på alla frågor. För det är ju så, man kan inte bara svara på de lätta. Och nu får ni läsa. Oh happy day. Och kom ihåg att det inte är mitt fel att det är så osannolikt många frågor.

1.Du får uppdraget att utföra en etnisk rensning i liten skala i lösviktsgodisdisken. Vilken sort försvinner för att aldrig mer återvända?
Allt som är surt. Surt godis smakar kräk. På riktigt.

2.Vilken färg har din själ?
Grön, just nu i alla fall.

3.Du får rösta hem en EU-delegat, vem?
Eh, här skulle jag vilja ge ett kvalificerat svar, men jag tänker inte ens försöka…

4.Vad skulle kyrkan heta som vore tillägnad din person?
Nämen alltså, jag kan nog inte säga sånt. Då får jag Domkapitlet på halsen… För min del är det good enough med Gud och Jesus och hela baletten. Men Eternal church of the almighty and devine Lena har en ganska trevlig klang. Undrar bara varför det skulle vara på engelska? Jag vill ju inte flytta utomlands.

5.Vilket barnprogram sabbade din barndom?
Inget, tror jag. Jag gillade Lillstrumpa och Systeryster.

6.Vilket djur skulle du släppa fri på ett zoo?
Bjärven.

7.Vilken vore din ultimata internetadress?
www.lena.se, bara för att det vore så jämrans smidigt.

8.Vilken glass borde aldrig försvunnit ur GB´s sortiment?

Banana Joe. Lätt.

9.Vem borde få ett eget tv-program?

Jag. Så klart. Någon däremot? Nä, trodde inte det.

10.Din blivande hustru / make kan bara laga en maträtt, vilken hoppas du att det blir?
Just nu har jag ätit kycklinglever som var riktigt god, men det kan jag inte välja, för då får jag alltid äta ensam. Men kött är ju svårslaget. Det får nog ändå bli oxfilé med någon slags potatisgratäng och rödvinssås. Eller vaffansomhelst med ingefära.

11.Vem vill du bli head-huntad av?
Någon som vill ge mig massa pengar för att skriva bra krönikor. Och massa pengar till någon slags utbildning eller work shop, så att jag kan lära mig att skriva bra krönikor.

12.Vad ska din första CD heta?
Lena – greatest hits. Jag vet hur omslaget ska se ut också.

13.Det är dags för bokbål, och alla böcker skall brännas utom:
Jag måste säga Bibeln, annars får jag stryk. Men skulle nog välja så själv också. Om vi snackar skönlitterärt ligger Den hemliga historien av Donna Tartt rysligt bra till.

14.Om du vore ett tortyrredskap, vilket vore du då?
En riktigt redig piska. Snärtig och lite het. Pain is so close to pleasure… moahaha!

15.Vilken känd person vill du ha en date med?
K-G Hammar, bara för att få prata med honom om hur han tänker och tror. Men jag vill inte hångla. Eller jo, det vill jag ju, men med pojkvännen och inte honom.

16.Vem borde inte få finnas?
Jag är inte så värst inne på att likvidera folk, men farbror Bush i rollen som U.S.A.s president och självutnämnd världspolis skulle gärna få gömma sig under en pressening en liten stund.

17.Vad tar du med dig som personlig sak i Robinson-tävlingen?
Han den tidigare Robinsondeltagaren som var same och som gjorde tandborstar av pinnar och rep och grejer. Han kan nog come in handy.

18.Vilken är din värsta diktator-fason?
Att jag alltid har rätt (fast jag har ju det).

19.Vilken www besöker du helst?

Hotmail. Hur skulle det annars gå? Och så Tjuvlyssnat. Och DN’s etikettsida. Och alla bloggar jag läser. Och så Aftonbladet (för den träffsäkra och opartiska journalistikens skull).

20.Vilken stjärnbild är tuffast?
Karlavagnen. Bara för att jag har den på min högra underarm i födelsemärken. Eller Orion.

21.Vem är du i "Voyager"?
Den som har tröttnat på allt jävla rymddravel och gått och kokat makaroner istället.

22.Det enda statliga tv-bolaget beslutar att behålla ett enda tv-program, dygnet runt, året runt. Vilket program hoppas du att det blir?

Scrubs.

23.Vilken är din mest frekvent återkommande nattliga mardröm?
Jag har faktiskt inte haft någon sådan som återkommer sedan jag var liten, men då blev jag ofta jagad upp för en husfasad av en skitläskig staty som vi skulle kasta våra tandborstar på. Drömmar är inte helt verklighetsförankrade.

24.Vem vill du klona?
Mig själv. Så att jag kunde ha tränat och städat klart innan jag kom hem från jobbet.

25.Den enda reklamfinansierade kanalen har beslutat att bara sända en enda reklamfilm - vilken?
Nuuu är det dags att filéa gösen! Eeeeen deciliiiter, tvåååå deciliiiter! Tror att det hade med mobiltelefoni att göra.

26.Vilket land är du?
Norge. Obetydlig, men tvär som fan och med oanade resurser.

27.Om du tvingades ge bort en halv miljon till välgörenhet, vem får stålarna?
Skulle nog splitta dem mellan Ersta Diakonis arbete för unga flickor som blivit utsatta för övergrepp, Stadsmissionen och Läkare utan gränser.

28.Någon tvingar dig under pistolhot att ställa upp i "Sikta mot stjärnorna", vem är du och vad sjunger du?
Pistolhot? Nu förstår jag inte. Jag är så klart Roger Pontare och sjunger Stjärnorna tillsammans med K som får spela Marie Bergman. Pax för den tokiga outfiten.

29.Alla i riket MÅSTE utöva en enda och samma sport, och det blir?
Yoga. Då skulle allt bli bättre.

30.Vem är historiens värste skurk?
Just nu är jag så oerhört fokuserad på andra världskriget, så Hitler ligger rätt risigt till.

31.Donerar du en njure till en okänd liten flicka?
Det kan jag med största ärlighet säga att jag absolut skulle.

32.Vilken är din favorit-ö?
Iona.

33.Vad är din personliga kemiska beteckning?
Vad är beteckningen för etanol?

34.Din diktsamling kommer att heta:
Vandring med vinterkalla händer. Eller Läs den här eller försmäkta.

35.Du köper en radiostation som heter:
Högerpolitiskindoktrinering 103,7
Och som mest sänder:
Vänsterpropaganda. Jag har ju köpt den.

36.Vad tror du är den bästa konsert som genomförts?
Vaffansomhelst med Marit. I alla fall i min bok.

37.Ska Bill och Hillary skilja sig?
Det är väl lite upp till dem, men om jag hade varit Hillary hade jag inte tagit så mycket skit, om man säger så.

38.Du får ge Gud ett råd:
Oj, lurigt. Det känns som att jag inte vill in och fiffla med Gud på det sättet. Men jag skulle antagligen tipsa om att vi människor borde få en fast forward-knapp som vi kunde spola fram livet med när det suger.

39.Om en blomma / växt skulle få sitt latinska namn efter dig, vad skulle den då heta?
Här går jag bet. Försökte vara vitsig. Det gick sådär. Knappt.

40.Om du vore en tortyrmetod?vilken?
Tjat.

41. Vem är den främsta kvinna som levt?
Din mamma.

42. Alla restauranger i Stockholm skall stängas, utom:
Kvarterskrogen Rosina i Sumpan, för då skulle mamma och pappa bli så ledsna.

43.På Systemet är all sprit slut utom:
Antagligen är det den äckelpäckligaste sorten som är kvar… Om jag fick välja skulle jag dock ta rödvin, även om jag vet att det formellt inte är sprit, men man blir ju full å glad ändå. Och snygg. Annars Vodka.

44.NASA har bara pengar att utforska en planet ordentligt, vilken?
Who gives? Jag tycker att rymden är överreklamerad.

45.Du får porträttera en klassisk filmskurk i en remake av en äldre film - vem?
Men inte vet jag! Jag kan inga klassiska filmskurkar.

46.Du får välja epok och plats då du helst velat leva - när och var?
Nu tänker jag vara lite pretto och svara Här och Nu. Alla tider har sin tjusning. Alla tider är kassa. Jag föredrar ändå nuet, hur trist det än må vara ibland, för oftast är det ju rätt bra.

47.Vilken möbel är du?
Ett sådant där slitet och välanvänt, fult, men stabilt köksbord i furu som ens ungar säkert kommer att ta över med tiden. Fast jag vill vara en divan.