I huvudet (och hjärtat) på Lena

Om livet (för att hålla mig till små, nätta ämnen). Om förmågan att överdosera parenteser. Om saker som gör att man skrattar med själen. Om det där gnaget i magen som man tydligen aldrig blir av med. Om att försöka göra lite nytta i världen. Och så en hel del irrelevant skitsnack, så klart.

måndag, januari 15, 2007

Rapportering en helt vanlig måndag.

Jag har blivit viktväktig idag igen. Ska damma av träningskortet. Bli en ny människa och allt det där. Igen. Jaja, vi får väl se hur länge det håller. Men jag är inte cynisk. Jag är full av tillförsikt.

Middagen igår blev jättemysig. Och snuskigt god. Jag har aldrig fattat mig på folk som inte har aptit när de själva lagat maten. Det kan så klart vara den där jantelagen som spökar. Själv gör jag tokgod mat som sannerligen är värd att höjas till skyarna. Bara för att göra er avundsjuka tänkte jag berätta vad vi åt.

Först drack vi en mojito (var alltså, vi delade inte). Det är gott. Till förrätt hade jag gjort toast skagen, bara för att J tycker att det är så gott. Det tycker i och för sig jag också, så det var ingen större uppoffring. Dock skippade jag den tråkiga formfranskan och rostade istället hembakt grovt bröd med dinkel och krossade korn och så. Vitt vin. Yum. Till varmrätt hade jag marinerat laxfilé i vitlöksolja (som jag faktiskt gjorde själv på morgonkvisten), japansk soya, honung, ingefära och lime. Ungsbakade den och serverade på en bädd av baby-bladspenat med lime- och vitlöksvinägrett på. Till det en sallad på mango, schalottenlök, limeklyftor och röd chili. Och så en liten dipsås, att doppa fisken i, gjord på vitlöksolja, japansk soya, röd chili och lite limesaft. Nu kan det låta som att det var samma ingredienser i allt, och det var det så klart i viss utsträckning, men det smakade så himla olika, och kompletterade varandra samtidigt. Laxen och såsen var fånigt goda ihop. Mer vin drack vi förresten också. Efter en lång, men trevlig, paus orkade vi ge oss på desserten; vit chokladmousse med hallon. Gott. Gott. Gott. Och som sagt så är det först idag som jag ska bli en ny människa.

Var förresten på diakon- och prästvigning i Västerås domkyrka igår. Två klasskompisar vigdes. Jag var så stolt och rörd och grät ett par skvättar.

För övrigt kan jag meddela att jag knappt har något att göra på jobbet. Alla verksamheter börjar inte ordentligt förrän i nästa vecka. I och med att jag jobbar så mycket kvällar och helger så är det inte riktigt "meningen" att jag ska vara här så mycket på dagtid som jag är nu. Resultatet är att jag hinner blogga utan problem, vilket så klart är bra för er. Utgår jag ifrån.

Nu ska jag slå ihjäl ett par minuter genom att äta en apelsin.

2 Comments:

At 16 januari, 2007 08:51, Anonymous Anonym said...

Även jag har nu upptäckt din trevliga blogg! Way to go med middagen; jag skulle försöka beskriva hur det smakar i mitt huvud om jag inte bleve alldeles dregglig av allt snålvatten så fort jag försökte... Om du har lust att dela med dig, får du gärna skicka receptet på chokladmoussen. Kram, Magnus

 
At 16 januari, 2007 12:41, Blogger Lena said...

Jag kan meddela att den verkligen var god! Receptet är som följer:

Vit chokladmousse (4-6 port)
150 g vit choklad
1 ägg
1 dl kesella
2 dl vispgrädde
hallon eller anndra goda bär

Vispa ägget lite fluffigt, blanda i den smälta chokladen under kraftig omrörning. Blanda i kesellan. Vänd sist i den vispade grädden. Klicka upp i glas eller små skålar och ställ i kylen i minst en timme. Dekorera med hallon eller andra bär.

Enjoy!

 

Skicka en kommentar

<< Home