I huvudet (och hjärtat) på Lena

Om livet (för att hålla mig till små, nätta ämnen). Om förmågan att överdosera parenteser. Om saker som gör att man skrattar med själen. Om det där gnaget i magen som man tydligen aldrig blir av med. Om att försöka göra lite nytta i världen. Och så en hel del irrelevant skitsnack, så klart.

måndag, februari 12, 2007

Mer gråt

I lördags blev jag som sagt strandad hemma på grund av min förkylning. Som tidigare konstaterat är jag lite känslig just nu, vilket resulterade i att jag grät inte mindre än tre gånger under denna dag. Dock inte på grund av hemskheter, utan för att saker (pinsamt nog alla tv-relaterade) var fint. Jag kommer nu alldeles strax att berätta om dessa tre saker som renderade en liten tårskvätt vardera, men du får bara läsa om du lovar att inte tycka att jag är dum i huvudet. Eller i alla fall lova att inte säga det till mig.

1.) Kollade på Antikrundan, detta fantastiska program. Det var en man där som samlade på gamla böcker med dedikationer i, och då främst Vilhelm Moberg. För ett par år sedan hade han kommit över ett trettiotal av hans böcker som en nyss avliden kvinna ägt. I Utvandrarna kunde man läsa någonting i stil med Till Kristina, min älskade, som har lånat ut sitt namn till den kvinliga huvudpersonen. Det var alltså den "verkliga" Kristina från Duvemåla. Han hade också fått med massa tidningsutklipp som hon samlat om Moberg och annan korrespondens dem emellan (om jag förstod rätt). De fick också veta att hon varit på premiären av musikalen. Suttit där i publiken, och bara hon visste att det var hennes namn som var så centralt. Det var så fint och starkt, så då grät jag en skvätt. Eller två.

2.) Kollade på Melodifestivaldeltävlingen och tyckte det var så fint att hon skolfröken gick vidare direkt till finalen. Hon blev så glad och det var så oväntat. Då grät jag också en liten skvätt.

3.) Nu kommer det allra mest pinsamma. Jag kollade på Fear Factor, ni vet det där programmet där puckon gör läskiga och skitäckliga saker för att tjäna lite pengar. Den här gången var det en familjespecial där en förälder och ett barn i sisådär elvaårsåldern ställde upp i varje lag. Jag kollade inte på hela programmet, men när det var finaldags var det två lag kvar; en stor, stark och lång pappa modell brandman med sin kaxige lille son som hade noll ödmjukhet, och som prompt skulle leverera kass rap stup i kvarten, vilket hans pappa bara uppmuntrade. De skulle möta en högst vanlig mamma och hennes högst vanliga dotter. Finalen bestod av att de skulle ta sig igenom någon slags hinderbana av plexiglas som hängde högt upp i luften över vatten, sedan skulle de hoppa i och simma till en flotte och ta sig upp och veva med en flagga. Typ så. Pappan och sonen började. De var hårda och fokuserade och gjorde ett snabbt och bra lopp. Efteråt var de så jäkla kaxiga och vrålade att de redan hade vunnit och att de andra inte skulle ha en chans. Den här pappan var ingen vidare förebild för sin son, men å andra sidan så hade pappan i en tidigare gren klättrat över sin son och varit så fokuserad att han inte märkte att sonen ramlade i havet från en flytmoja som studsade bakom en motorbåt i hög fart... Hur som helst så var dottern i det andra laget helt sänkt. Programledaren och mamman försökte få henne att säga att de skulle kämpa, men hon vägrade, hon hade gett upp. När hon och mamman står uppe på hinderbanan och ska börja måste mamman trösta henne för att hon inte ska börja gråta. Kanske inte de bästa grundförutsättningarna. Och så vinner de. Bara så där. De levererade som fan och spankade de andras bootys! Snacka underdog. Jag var så jäkla skadeglad över att de där arslena fick sig en läxa. Och så var mamman och dottern så glada. Då grät jag igen. Fan.

4 Comments:

At 13 februari, 2007 15:56, Blogger huldra said...

1. :-o :-o :-O Herregud vad tufft att upptäcka en sådan sak. Och vad himla fint. Lilla tanten. :.-(

2. Nu såg jag inte melodifestivalen, men skolfröken såg jättegullig ut. Ska bli roligt att se finalen sedan.

3. Säg den som INTE skulle gråta åt det här?!

Doktorns bedömning: Du är fullkomligt normal, även utan förkylning som svepskäl. Om inte är även jag helt väck och borde låsas in för överdriven känslosamhet.

 
At 16 februari, 2007 11:19, Anonymous Anonym said...

Jajamensan! Jag är som bekant (för de som känner mig) inte pacifist på något hörn, inte heller väntat kryp verkar vara lagd åt det hållet.. Däremot gillar jag starkt tanken på Karma..

Men jag tror att även den mest inbitne pacifist håller med om att det är rätt att "sometimes - karma kicks as"!!!!

Håller alltså helt med, såg inte fearfactor i fråga, men jag läcker i ögonvrån bara av det du skriver. Mest för att jag tycker så synd om sonen som har en så dum pappa som inte förstår. Sen skrattar jag "lite lätt" (läs enormt) skadeglatt åt det faktum att de faktiskt vann!!! Det hela är som en slags reklam från svenska spel - plötsligt händer det bara!

Massa pussar på dig min kära syster, du e bäst!

 
At 20 februari, 2007 19:16, Anonymous Anonym said...

Hej kusin! Ja, det här med att sitta bölandes farmför tvn verkar helt klart vara ett släktdrag. pinsamt värre, men det måste ju bara betyda att vi har en oerhört stor empati för andra, visst? ;-)

Förresten har jag lyssnat lite på Maria Mena sen du skrev om henne, fastnade också mycket för "you are the only one". Har poppat den högt och högljutt sjungit med så fort ingen hör! :)

Visst jobbade du i närheten av mitt plugg? Vore kul att äta lunch ihop nån gång om det funkar. Sköt om dig! Kraaaam

 
At 22 februari, 2007 16:24, Blogger Lena said...

Kusin Sara:
Det verkar onekligen vara så att vi är en bölande sort. Håller med dig om empatin, det känns i alla fall bättre då... haha.
Maria Mena spanks booty och lunch är galet på! Har mailat dig! Kram

 

Skicka en kommentar

<< Home