I huvudet (och hjärtat) på Lena

Om livet (för att hålla mig till små, nätta ämnen). Om förmågan att överdosera parenteser. Om saker som gör att man skrattar med själen. Om det där gnaget i magen som man tydligen aldrig blir av med. Om att försöka göra lite nytta i världen. Och så en hel del irrelevant skitsnack, så klart.

fredag, december 01, 2006

Kalsongtips

Blev nyligen tipsad om en bok. Den är så galet bra och rolig.
Läs. Läs. Läs.

I detta boktipsande tänker jag främst på K, min tidiga syster i feminismen, men alla ni andra borde sannerligen läsa den!

Nu kanske ni vill veta vad det är för bok?

Jag ska tala om det.

Strax.

Nu.

På Y-fronten intet nytt - eller jakten på den nya mansrollen av Peter Eriksson. Han funderar kring vad grejen egentligen är med den klassiska mansrollen utifrån olika teman och frågor, exempelvis Varför är de flesta män mer rädda för bögar än för att råka ut för en bilolycka? Författaren är påläst, skriver otroligt lättläst och underhållande (jag skrattar massor). Dessutom har han sååå rätt. Jag menar, hur kan man inte älska en bok med följande citat?

"Jämställdhet handlar inte om något kollektivt könsbyte. Det är en markant skillnad mellan att sluta bete sig som en idiot och på att operera om skrevet." (Citat sid. 28 om någon är nyfiken. Om mina gamla universitetslärare läser detta kan jag för säkerhetsskull även meddela att det är Bokförlaget DN i Stockholm som har utgivit hela härligheten.)

Jag sätter ofta små post-itremsor i marginalerna när saker är riktigt bra. Jag måste hämta fler post-its.

LÄS!!! Och förmedla den även gärna till folk som ni tycker skulle behöva läsa om sånt här. Finns på ett bibliotek nära dig. Eller i bokhandeln. Vill dock passa på att slå ett slag för biblioteken, ett mycket bra koncept.

Skulle även vilja kredda mannen som sitter i spärren i Hallonbergen de flesta vardagsmorgonar. Han är toktrevlig och småpratar alltid en liten stund. En mycket bra start på dagen! Borde ge honom lite pepparkakor eller nåt.

1 Comments:

At 04 december, 2006 00:47, Anonymous Anonym said...

Definitivt! Pepparkakor alltså. Människor i liknande sitsar - snortråkigt och upprepande jobb, men skulle saknas om han/hon inte fanns på plats - verkar i elva fall av tio ha köpt på sig butterhet i storpack från närmaste snabbköp.

Men så ibland, när du minst väntar dig det, sitter busschauffören där och ler och ger replikerar dina 24 surt ihopsparade slantar med en kommentar som får dig på bättre humör. Det har rentav hänt att busschauffören i bästa pilotstil genom högtalarsystemet meddelat att; det är tio grader ute och nästa hållplats blir stortorget - hopps att ni får en trevlig dag! Jag har t o m fått uppleva anekdoter från gårdagen spridas till alla passagerarna på samma vis.. Inte ofta, men det händer. och det borde defintivt pepparkakriseras!

 

Skicka en kommentar

<< Home